Вам знайома така ситуація: Ви перемикаєте телеканали і раптом випадково бачите сцену сварки з голосними криками та практично бійкою… Ви не планували витрачати на це свій час, але вирішуєте подивитися, про що мова…
А потім ловите себе на думці, що витратили 2 години свого часу на перегляд реаліті-шоу. Знайомо? Так, у будь-якому реаліті-шоу йде гра на Ваших емоціях, і це маніпулятивна технологія. Точно такою ж технологією користуються й шахраї, які намагаються Вас обманути та заробити на Ваших страхах. Така ж технологія спрацьовує, коли Вами маніпулюють ненавмисно.
Що таке маніпуляція і як із нею боротися – про це піде мова в цій статті.
Маніпуляція – прихований психологічний вплив на партнера в спілкуванні з метою добитися від нього вигідної для маніпулятора поведінки.
Використання людських страхів – один з найулюбленіших прийомів маніпуляторів усіх типів і мастей. Дуже часто вони грають на недостатній поінформованості людини.
Останнім часом ми часто спостерігаємо картину, як, користуючись нестабільною ситуацією в суспільстві, хтось намагається зіграти на почуттях людей (почутті страху, тривоги, стида, надії). Маніпулюючи почуттями, навмисно чи ні, нас змушують робити дії цілком невигідні, а часом і небезпечні, після яких залишаються відчуття, що Вас ввели в оману, і жалю про скоєне (головні ознаки того, що Вами маніпулювали).
Як відбувається маніпуляція?
Маніпулятор «емоційно заряджає» інформацію, щоб подолати бар’єр розуму та викликати в людини вибух пристрастей. Це необхідно, щоб змусити жертву необдумано діяти.
Топ-5 технологій маніпуляції свідомістю: як не піддатися
ПриватБанк вирішив допомогти клієнтам розібратися в найчастіше використовуваних маніпуляціях і способах боротьби із ними.
Технологія № 1. Плітки. Вкидання неправдивої, але емоційно зарядженої інформації для створення паніки
Маніпуляція
(почуття страху + ефект натовпу)
У простір, наприклад через соціальні мережі, запускається інформація про те, що терміново потрібно забирати вклади чи купувати/продавати долар.
Очікуваний наслідок
Страшна правда полягає в тому, що почувши таке вкладники під впливом страху, не маючи жодних на те реальних підстав, не оцінивши інформацію, можуть піти терміново в банк і забрати свої вклади, втративши при цьому всі свої проценти та наразивши гроші на ризики фізичного характеру. Або ж люди можуть поміняти всі свої кошти в іншу валюту, допомагаючи заробляти спекулянтам, які цю інформацію й запускають.
Підсилювач маніпуляції
Ще сильніше можуть діяти плітки, якщо їх підкріплено значимістю близьких людей. Так, наприклад, пост у Facebook про те, що мама/тато/родич розказали… Використання родичів надає правдоподібності сказаному. І справді, навіщо мамі, татові, тітці брехати? Але ось джерело, яке їм повідомило, – ймовірніше, сумнівне. Адже часто наші родичі самі стають заручниками маніпуляцій.
Як боротися
У першу чергу оцінити інформацію – наскільки надійні джерела та на яких даних засновується інформація? Найпростіший і найдоступніший метод – самим оцінити, як справи в банку: подивитися об’єктивну статистику та почитати коментарі надійних експертів ринку. Статистику Ви можете знайти як сайтах самих банків, так і на сайті НБУ в розділ банківський нагляд, де зможете порівняти різні банки за показниками капіталу, активами тощо. Читаючи експертів, звертайте увагу на те, наскільки людина є професіоналом у фінансах, відома. Порівняйте різні думки. Почитайте різні ЗМІ. Ніколи не вирішуйте на підставі даних лише одного джерела. Адже буває так, що в Інтернеті поширюються думки нібито експертів, про яких раніше ніхто й не чув, і не зрозуміло, хто вони. Не виключено, що такі «думки» можуть бути проплаченими. Перевіряйте інформацію. Якщо є можливість відкласти ухвалення рішення, краще розглянути питання доцільності пізніше, у більш спокійному та адекватному емоційному стані.
Панікер втрачає двічі.
Технологія № 2. Шахрайство з картками на основі страху або на основі бажання/надії клієнта щось виграти (лотерея, подарунок, акція).
Маніпуляції
Цей вид маніпуляцій полягає в тому, що людина в стані афекту, під впливом сильної емоції готова зробити те, що у спокійному стані не зробила би – надати номер картки, ПІН-код, слово-пароль тощо. У випадку зі страхом шахраї, представившись співробітниками банку, можуть сказати, наприклад, що з рахунку пропала певна сума, і, щоб її повернути, ТЕРМІНОВО потрібно повідомити пароль або підійти до банкомату та виконати потрібні дії. Головне слово тут – слово «терміново», щоб у людини не було часу оговтатися та ухвалити раціональне рішення.
У випадку з виграшем шахраї клієнту повідомляють, що він переміг в акції/лотереї тощо, і просять повідомити дані картки, у тому числі й секретні, нібито для перерахування виграшу.
Очікуваний наслідок
Крадіжка шахраями всіх коштів з рахунку клієнта.
Як боротися
Ніколи нікому не повідомляти секретні дані своєї картки – ПІН-код; CVV-код; слово-пароль; тимчасові паролі, що надходять на телефон. У разі дзвінків нібито від співробітників банку з проханнями повідомити такі дані в жодному разі не повідомляти нічого й одразу ж зателефонувати в банк самим і розповісти про те, що сталося (тел.: 3700). У разі якщо є підозра, що хтось намагається вкрасти Ваш фінансовий телефонний номер (а він засіб доступу до Вашого рахунку), негайно потрібно повідомити в банк і заблокувати рахунки.
Технологія № 3. Шахрайство з картками в ресторанах (на почутті стида).
Маніпуляція
Коли Ви, розраховуючись в ресторанах, повідомляєте, що хочете розрахуватися карткою, не завжди до Вас автоматично підходить адміністратор з POS-терміналом.
Можливий наслідок
Ви віддаєте офіціантові свою картку та губите її з виду. Цього категорично не можна робити, адже так Ви ризикуєте стати жертвою шахрая. На картці написано Ваш секретний CVV-код, який нікому не можна повідомляти. Знаючи номер картки і цей код, хто завгодно може розрахуватися Вашою карткою в Інтернеті, за винятком випадків, коли у Вас стоїть ліміт/блок на операції в Інтернеті (установити такий ліміт можна в Приват24).
Як боротися
Розраховуючись карткою в кафе та ресторанах, вимагайте, щоб POS-термінал принесли Вам, або самі підходьте до нього. Не передавайте свою картку третім особам. Тут маніпулятор не офіціант, ми віримо, що більшість людей чесні та порядні, але сама ситуація маніпулятивна – Вам може бути соромно проявить недовіру до офіціанта. І цим можуть скористатися ті одиниці нечесних людей, які працюють разом з шахраями. Проте, повірте, усі поважають бажання людини захистити свої права. Сором’язливість у цьому питанні, навпаки, скоріше демонструє невпевненість у собі та доброї послуги Вам не зробить. Захищайте себе!
Технологія № 4. Фото тимчасових явищ з коментарями про нібито глобальну проблему.
Маніпуляція
(почуття страху + ефект натовп
В Інтернет викладається фотографія несправного банкомата, наприклад. У коментарях моментально знайдеться пара людей, які почнуть сіяти паніку, що скоро всі банкомати перестануть видавати гроші.
Очікуваний наслідок
Клієнти почнуть панікувати, що всі банкомати в країні не працюють. Люди можуть піддатися паніці та вирішити терміново знайти банкомат, який працює, і зняти ВСІ свої заощадження. Підсумок: у клієнта на руках непотрібна йому зараз готівка; люди, які стоять за ним в черзі до банкомата, не можуть зняти гроші в порожньому банкоматі; банкам доводиться в рази частіше, ніж зазвичай інкасувати банкомати, що призводить до затримок. І ланцюжок запустився. Зрозуміло, це спрощено. Один клієнт навряд чи забере всі гроші з банкомата, але якщо 10, 100 таких клієнтів? Банки змушені вводити тимчасові обмеження на зняття готівки, щоб у клієнтів був рівний доступ до готівки. Цей крок у свою чергу може інтерпретуватися знову в ірраціональному ключі та ще більше лякати людей. Так запускається масова реакція. Подумайте, кому це потрібно? Хто зацікавлений в нестабільності?
Як боротися
Не піддаватися на провокації в коментарях. Якщо банкомат не працює, зайдіть у відділення, отримайте гроші через касу. Якщо ж введено тимчасові обмеження на зняття готівки, не робіть глобальних висновків, розумійте, що це тимчасовий захід банків для стабілізації ситуації. Як тільки ажіотаж спаде, все повернеться у звичне русло.
У звичайний час клієнт не вчинив би так, як описано вище, розуміючи, що в банкоматі тимчасово закінчилися гроші і що їх все рівно можна отримати в касі. Але суть маніпуляції в тому, що вона грає на ситуації, проти вже й так схвильованих і стривожених клієнтів. Адже кому зараз спокійно? Країна переживає одне за іншим політичне потрясіння на шляху до свого демократичного перетворення та економічного зростання.
Технологія № 5. Підроблені скриншоти розмов у Skype.
Маніпуляція
Запускаються підроблені діалоги нібито співробітників банку або видумані телефонні розмови.
Очікуваний наслідок
Залежить від змісту, але працює за тією ж схемою, що й технологія № 2.
Як боротися
Не вірити неперевіреній інформації. У разі виникнення запитань самі зателефонуйте в банк на номер 3700 або зверніться в чат «Допомога Онлайн» до спеціаліста банку та проясніть для себе ситуацію.