ПриватБанк розказав про 5 технологій маніпуляції свідомістю
Вам знайома така ситуація: Ви перемикаєте телеканали і раптом випадково бачите сцену сварки з голосними криками та практично бійкою… Ви не планували витрачати на це свій час, але вирішуєте подивитися, про що мова…
А потім ловите себе на думці, що витратили 2 години свого часу на перегляд реаліті-шоу. Знайомо? Так, у будь-якому реаліті-шоу йде гра на Ваших емоціях, і це маніпулятивна технологія. Точно такою ж технологією користуються й шахраї, які намагаються Вас обманути та заробити на Ваших страхах. Така ж технологія спрацьовує, коли Вами маніпулюють ненавмисно.
Що таке маніпуляція і як із нею боротися – про це піде мова в цій статті.
Що таке маніпуляція і як із нею боротися – про це піде мова в цій статті.
Маніпуляція – прихований психологічний вплив на партнера в спілкуванні з метою добитися від нього вигідної для маніпулятора поведінки.
Використання людських страхів – один з найулюбленіших прийомів маніпуляторів усіх типів і мастей. Дуже часто вони грають на недостатній поінформованості людини.
Останнім часом ми часто спостерігаємо картину, як, користуючись нестабільною ситуацією в суспільстві, хтось намагається зіграти на почуттях людей (почутті страху, тривоги, стида, надії). Маніпулюючи почуттями, навмисно чи ні, нас змушують робити дії цілком невигідні, а часом і небезпечні, після яких залишаються відчуття, що Вас ввели в оману, і жалю про скоєне (головні ознаки того, що Вами маніпулювали).
Як відбувається маніпуляція?
Маніпулятор «емоційно заряджає» інформацію, щоб подолати бар’єр розуму та викликати в людини вибух пристрастей. Це необхідно, щоб змусити жертву необдумано діяти.
Топ-5 технологій маніпуляції свідомістю: як не піддатися
ПриватБанк вирішив допомогти клієнтам розібратися в найчастіше використовуваних маніпуляціях і способах боротьби із ними.
Технологія № 1. Плітки. Вкидання неправдивої, але емоційно зарядженої інформації для створення паніки
Маніпуляція
(почуття страху + ефект натовпу)
У простір, наприклад через соціальні мережі, запускається інформація про те, що терміново потрібно забирати вклади чи купувати/продавати долар.
У простір, наприклад через соціальні мережі, запускається інформація про те, що терміново потрібно забирати вклади чи купувати/продавати долар.
Очікуваний наслідок
Страшна правда полягає в тому, що почувши таке вкладники під впливом страху, не маючи жодних на те реальних підстав, не оцінивши інформацію, можуть піти терміново в банк і забрати свої вклади, втративши при цьому всі свої проценти та наразивши гроші на ризики фізичного характеру. Або ж люди можуть поміняти всі свої кошти в іншу валюту, допомагаючи заробляти спекулянтам, які цю інформацію й запускають.
Підсилювач маніпуляції
Ще сильніше можуть діяти плітки, якщо їх підкріплено значимістю близьких людей. Так, наприклад, пост у Facebook про те, що мама/тато/родич розказали… Використання родичів надає правдоподібності сказаному. І справді, навіщо мамі, татові, тітці брехати? Але ось джерело, яке їм повідомило, – ймовірніше, сумнівне. Адже часто наші родичі самі стають заручниками маніпуляцій.
Як боротися
У першу чергу оцінити інформацію – наскільки надійні джерела та на яких даних засновується інформація? Найпростіший і найдоступніший метод – самим оцінити, як справи в банку: подивитися об’єктивну статистику та почитати коментарі надійних експертів ринку. Статистику Ви можете знайти як сайтах самих банків, так і на сайті НБУ в розділ банківський нагляд, де зможете порівняти різні банки за показниками капіталу, активами тощо. Читаючи експертів, звертайте увагу на те, наскільки людина є професіоналом у фінансах, відома. Порівняйте різні думки. Почитайте різні ЗМІ. Ніколи не вирішуйте на підставі даних лише одного джерела. Адже буває так, що в Інтернеті поширюються думки нібито експертів, про яких раніше ніхто й не чув, і не зрозуміло, хто вони. Не виключено, що такі «думки» можуть бути проплаченими. Перевіряйте інформацію. Якщо є можливість відкласти ухвалення рішення, краще розглянути питання доцільності пізніше, у більш спокійному та адекватному емоційному стані.
Панікер втрачає двічі.
Технологія № 2. Шахрайство з картками на основі страху або на основі бажання/надії клієнта щось виграти (лотерея, подарунок, акція).
Маніпуляції
Цей вид маніпуляцій полягає в тому, що людина в стані афекту, під впливом сильної емоції готова зробити те, що у спокійному стані не зробила би – надати номер картки, ПІН-код, слово-пароль тощо. У випадку зі страхом шахраї, представившись співробітниками банку, можуть сказати, наприклад, що з рахунку пропала певна сума, і, щоб її повернути, ТЕРМІНОВО потрібно повідомити пароль або підійти до банкомату та виконати потрібні дії. Головне слово тут – слово «терміново», щоб у людини не було часу оговтатися та ухвалити раціональне рішення.
У випадку з виграшем шахраї клієнту повідомляють, що він переміг в акції/лотереї тощо, і просять повідомити дані картки, у тому числі й секретні, нібито для перерахування виграшу.
Очікуваний наслідок
Крадіжка шахраями всіх коштів з рахунку клієнта.
Як боротися
Ніколи нікому не повідомляти секретні дані своєї картки – ПІН-код; CVV-код; слово-пароль; тимчасові паролі, що надходять на телефон. У разі дзвінків нібито від співробітників банку з проханнями повідомити такі дані в жодному разі не повідомляти нічого й одразу ж зателефонувати в банк самим і розповісти про те, що сталося (тел.: 3700). У разі якщо є підозра, що хтось намагається вкрасти Ваш фінансовий телефонний номер (а він засіб доступу до Вашого рахунку), негайно потрібно повідомити в банк і заблокувати рахунки.
Технологія № 3. Шахрайство з картками в ресторанах (на почутті стида).
Маніпуляція
Коли Ви, розраховуючись в ресторанах, повідомляєте, що хочете розрахуватися карткою, не завжди до Вас автоматично підходить адміністратор з POS-терміналом.
Можливий наслідок
Ви віддаєте офіціантові свою картку та губите її з виду. Цього категорично не можна робити, адже так Ви ризикуєте стати жертвою шахрая. На картці написано Ваш секретний CVV-код, який нікому не можна повідомляти. Знаючи номер картки і цей код, хто завгодно може розрахуватися Вашою карткою в Інтернеті, за винятком випадків, коли у Вас стоїть ліміт/блок на операції в Інтернеті (установити такий ліміт можна в Приват24).
Як боротися
Розраховуючись карткою в кафе та ресторанах, вимагайте, щоб POS-термінал принесли Вам, або самі підходьте до нього. Не передавайте свою картку третім особам. Тут маніпулятор не офіціант, ми віримо, що більшість людей чесні та порядні, але сама ситуація маніпулятивна – Вам може бути соромно проявить недовіру до офіціанта. І цим можуть скористатися ті одиниці нечесних людей, які працюють разом з шахраями. Проте, повірте, усі поважають бажання людини захистити свої права. Сором’язливість у цьому питанні, навпаки, скоріше демонструє невпевненість у собі та доброї послуги Вам не зробить. Захищайте себе!
Технологія № 4. Фото тимчасових явищ з коментарями про нібито глобальну проблему.
Маніпуляція
(почуття страху + ефект натовп
В Інтернет викладається фотографія несправного банкомата, наприклад. У коментарях моментально знайдеться пара людей, які почнуть сіяти паніку, що скоро всі банкомати перестануть видавати гроші.
В Інтернет викладається фотографія несправного банкомата, наприклад. У коментарях моментально знайдеться пара людей, які почнуть сіяти паніку, що скоро всі банкомати перестануть видавати гроші.
Очікуваний наслідок
Клієнти почнуть панікувати, що всі банкомати в країні не працюють. Люди можуть піддатися паніці та вирішити терміново знайти банкомат, який працює, і зняти ВСІ свої заощадження. Підсумок: у клієнта на руках непотрібна йому зараз готівка; люди, які стоять за ним в черзі до банкомата, не можуть зняти гроші в порожньому банкоматі; банкам доводиться в рази частіше, ніж зазвичай інкасувати банкомати, що призводить до затримок. І ланцюжок запустився. Зрозуміло, це спрощено. Один клієнт навряд чи забере всі гроші з банкомата, але якщо 10, 100 таких клієнтів? Банки змушені вводити тимчасові обмеження на зняття готівки, щоб у клієнтів був рівний доступ до готівки. Цей крок у свою чергу може інтерпретуватися знову в ірраціональному ключі та ще більше лякати людей. Так запускається масова реакція. Подумайте, кому це потрібно? Хто зацікавлений в нестабільності?
Як боротися
Не піддаватися на провокації в коментарях. Якщо банкомат не працює, зайдіть у відділення, отримайте гроші через касу. Якщо ж введено тимчасові обмеження на зняття готівки, не робіть глобальних висновків, розумійте, що це тимчасовий захід банків для стабілізації ситуації. Як тільки ажіотаж спаде, все повернеться у звичне русло.
У звичайний час клієнт не вчинив би так, як описано вище, розуміючи, що в банкоматі тимчасово закінчилися гроші і що їх все рівно можна отримати в касі. Але суть маніпуляції в тому, що вона грає на ситуації, проти вже й так схвильованих і стривожених клієнтів. Адже кому зараз спокійно? Країна переживає одне за іншим політичне потрясіння на шляху до свого демократичного перетворення та економічного зростання.
Технологія № 5. Підроблені скриншоти розмов у Skype.
Маніпуляція
Запускаються підроблені діалоги нібито співробітників банку або видумані телефонні розмови.
Очікуваний наслідок
Залежить від змісту, але працює за тією ж схемою, що й технологія № 2.
Як боротися
Не вірити неперевіреній інформації. У разі виникнення запитань самі зателефонуйте в банк на номер 3700 або зверніться в чат «Допомога Онлайн» до спеціаліста банку та проясніть для себе ситуацію.
Хочете дізнатися більше про технології маніпулювання та як їм протидіяти?
Тоді читайте:
Аронсон Е., Пратканіс Е. «Епоха пропаганди: Механізми переконання, повсякденне використання та зловживання»
Книга дає блискучий, дотепний аналіз моделей, мотивів і результатів «зусиль масового переконання, що прагнуть вплинути на те, як ми думаємо, що ми купуємо, як ми голосуємо та що ми цінуємо».
Вуйма А. «Чорний PR. Захист і напад у бізнесі та не тільки»
Чорний не значить брудний. Чорний PR – це чесна інформаційна боротьба, у якій перемагають найкращі.
Ви спеціаліст з реклами або зі зв’язків із громадськістю? Тоді ця книга дасть Вам принципово нові можливості, що дозволять перевершити багатьох.
Ви підприємець і Вам потрібно пробитися на ринок з Вашим товаром? І Ви не знаєте, що робити з конкурентом? Є ефективний і безкровний спосіб нападу – чорний PR!
Ви підприємець і останнім часом Ваш бізнес висить на волосинці через ланцюжок рокових випадковостей? Вам здається, що Вас переслідує злий фатум? Навряд чи, скоріше за все це чорний PR конкурента. Як захиститися від нього? Є надійний спосіб – чорний контрпіар!
Ви непідприємець і не маєте жодного стосунку до бізнесу? Хочете знати, як робляться скандали? Як створюються новини? Хто режисирує мітинги, демонстрації та навіть революції? Кому потрібно, щоб Ви дізнавалися (або не дізнавалися) про пікантні події у верхньому ешелоні влади?
У цій книзі Ви знайдете відповіді на всі ці запитання. Ця книга – практичне керівництво до дії. З цієї книги Ви дізнаєтеся, що робиться за кулісами гігантського театру, що називають цивілізацією. І як стати одним з його режисерів.
Ви спеціаліст з реклами або зі зв’язків із громадськістю? Тоді ця книга дасть Вам принципово нові можливості, що дозволять перевершити багатьох.
Ви підприємець і Вам потрібно пробитися на ринок з Вашим товаром? І Ви не знаєте, що робити з конкурентом? Є ефективний і безкровний спосіб нападу – чорний PR!
Ви підприємець і останнім часом Ваш бізнес висить на волосинці через ланцюжок рокових випадковостей? Вам здається, що Вас переслідує злий фатум? Навряд чи, скоріше за все це чорний PR конкурента. Як захиститися від нього? Є надійний спосіб – чорний контрпіар!
Ви непідприємець і не маєте жодного стосунку до бізнесу? Хочете знати, як робляться скандали? Як створюються новини? Хто режисирує мітинги, демонстрації та навіть революції? Кому потрібно, щоб Ви дізнавалися (або не дізнавалися) про пікантні події у верхньому ешелоні влади?
У цій книзі Ви знайдете відповіді на всі ці запитання. Ця книга – практичне керівництво до дії. З цієї книги Ви дізнаєтеся, що робиться за кулісами гігантського театру, що називають цивілізацією. І як стати одним з його режисерів.
Чалдіні Р. «Психологія впливу»
«Психологію впливу» знають і рекомендують як один з найкращих навчальних посібників з соціальної психології, конфліктології, менеджменту. Ця робота, яка принаджує читача легким стилем та ефектним поданням матеріалу, є тим не менш серйозною працею, у якій на найбільш сучасному науковому рівні аналізуються механізми мотивації, засвоєння інформації та ухвалення рішень.
Харрис Р. «Психологія масових комунікацій»
Ця книга відкриє для Вас секрети впливу на людину засобів масової інформації: телебачення, радіо, газет, журналів і багатьох інших електронних і друкованих ЗМІ. Ви дізнаєтеся про таємниці керування масовою свідомістю, інформаційної війни, інформаційного насилля, маніпулювання громадською думкою, різноманітних видів реклами. Вивчивши цю книгу, Ви дізнаєтеся, як не стати заручником маніпуляцій масмедіа і як забезпечити власну інформаційну безпеку.
Усім, хто хоче захистити себе та своїх дітей від хибних цінностей і нав’язаних стереотипів.
Усім, хто хоче захистити себе та своїх дітей від хибних цінностей і нав’язаних стереотипів.
Крисько В. «Секрети психологічної війни (цілі, завдання, методи, форми, досвід)»
Психологічна війна – це спеціально організований і професійно здійснюваний вплив на свідомість, почуття та волю супротивника для досягнення політичних цілей. Протягом усього XX століття масштаби та значення психологічної війни безперервно зростали. До цього часу вона перетворилася в один з найбільш ефективних засобів боротьби між державами, а також між партіями, релігіозно-етнічними та фінансово-економічними угрупуваннями всередині країн.
Автор описує її завдання, форми, засоби, методи, практичний досвід.
Гусєв Д., Матвейчів О. «Вуха махають віслюком»
Книга «Вуха махають віслюком. Сучасне соціальне програмування» в дотепній і шокуючій манері розповідає про теорію та практику політичного консалтингу та зв’язків із громадськістю в сучасній Росії та у світі. Авторів відрізняє нестандартність і революційність у розумінні ролі гуманітарних технологій. Книгу написано популярно, вона розрахована на найширше коло читачів: політиків, бізнесменів, журналістів, консультантів і спеціалістів зі зв’язків із громадськістю, студентів гуманітарних спеціальностей – на всіх, хто цікавиться механізмами маніпулювання свідомістю.
Оруел Дж. «1984»
Назва роману-антиутопії, що видано в 1949 році, його термінологія та навіть ім’я автора згодом стали прозивними та вживаються на позначення суспільного ладу, який нагадує описаний у «1984» тоталітарний режим. Твір неодноразово ставав жертвою цензури в соціалістичних країнах та об’єктом критики з боку лівих кіл на Заході.
Немає коментарів:
Дописати коментар