Наріжний «КУБ» української економіки: як українці власними руками створюють мільйон нових робочих місць
За перші два тижні після запуску сервісу «Кредити українському бізнесу» (КУБ), першої в Україні платформи «народного» кредитування малого бізнесу, гроші на розвиток бізнесу отримали 25 підприємців на суму понад 9,7 млн грн. Мабуть, уперше в сучасній українській історії гроші на розвиток справжнього малого бізнесу – невеличких магазинів, сімейних кафе, пралень і СТО – дають звичайні люди, які користуються послугами цих же магазинів або пралень.
Україна – країна, де реальна частка малого та середнього бізнесу становить майже 90%. Цю цілком авторитетну думку висловив держсекретар Міністерства зовнішньої економіки та закордонних справ Угорщини Іштван Мікола, який у квітні в складі делегації політиків країн Вишеградської четвірки вивчав питання підтримки малого бізнесу в українських регіонах. На думку політика країни, яка успішно пройшла перехід економіки від гігантоманії до бізнесу з людським обличчям, тільки розвиток малого і середнього бізнесу здатний гарантувати стабільність і зростання економіки. А успіх цього зростання безпосередньо залежить не від мільярдних обіцянок західних інвестицій, а доступності кредитних коштів малому бізнесу всередині країни, що дозволить вижити мільйонам її громадян.
Говорити про те, що українські банки сьогодні зовсім не кредитують бізнес, напевно, неправильно.
«Зараз на підтримку фінустанов можуть розраховувати представники МСБ – так звані «середнячки», – зазначає виконавчий директор Незалежної асоціації банків України Олена Коробкова. – Проблема в тому, що банки не знають, кого саме кредитувати. Обсяги в МСБ менші, витрати більші, а ризики порівняно з великими корпораціями все ж високі».
Водночас опитування, проведене серед позичальників ПриватБанку, показало несподівані результати: понад 80% кредитів у сумі від 30 000 грн, що клієнти-фіз. особи отримують на картки, використовуються саме на бізнес-потреби.
«Наше завдання – зробити так, щоб кредити можна було легко отримати, – вважає голова ПриватБанку Олександр Дубілет. – Це можна зробити тільки з використанням передових технологій, «паперові» кредити в сучасних умовах не потрібні ні банкам, ні самим підприємцям».
Традиційні банки для отримання навіть маленького кредиту, як і раніше, вимагають багато паперів і не доступні для реальних підприємців, які часто не мають легальної історії продажів. Тому в Європі проблему мікрофінансування вже кілька років вирішують шляхом активного розвитку цифрових сервісів кредитування, коли гроші малому бізнесу дають не банки, а звичайні люди. У минулому році за допомогою таких сервісів європейські підприємці отримали понад 1,5 млрд євро, причому без бюрократії та зайвої тяганини. Для інвесторів вигода теж очевидна: за майже нульових депозитних ставок європейських банків отримати кілька відсотків річних доходу більш ніж приємно.
Тепер же такий сервіс з’явився й в Україні. Створений за підтримки ПриватБанку сервіс «КУБ» дозволяє малому бізнесу отримати кошти безпосередньо від клієнтів, тоді як банк виступає посередником і гарантом кредитної операції. Підприємці можуть тут отримати фінансування в розмірі 50–300 тис. грн на строк до року. Що стосується інвесторів, то вони можуть вибрати один з проектів і, по суті, стати його кредитором.
«Завдяки новим сервісам мікрокредитування велика кількість тих, хто через зміни в економіці не може знайти роботу в традиційних галузях, спробують створити власний бізнес, щоб утримувати себе та сім’ю, – говорить Олександр Ніколенко, керівник напрямку «Малий і Середній бізнес» ПриватБанку. – А головне, що «КУБ» стане для підприємців чудовою школою ведення бізнесу, адже банк планує надавати консультаційну підтримку учасникам проекту на всіх етапах його реалізації».
Банкіри впевнені, що нові технології дозволять не тільки зробити кредити підприємцям доступнішими, але й у принципі змінять підходи до фінансування та ставлення населення країни до малого бізнесу. Адже найголовніше, що такі сучасні моделі онлайн-фінансування економіки дозволяють не тільки швидко отримати гроші, але й дають емоційний зв’язок між інвестором і позичальником. Погодьтеся, приємно щоранку купувати свіжу булочку в кафе, в успіху якого є й твоя заслуга. Ну і звичайно, партнерська знижка на булочки :)
Немає коментарів:
Дописати коментар